tirsdag 8. juni 2010

Litteratur i uttmattelsestider


En gang i vinter, mens jeg enda var såpass oppegående at jeg skummet overskriftene på alt som kom inn i Google-leseren min så jeg et blogginnlegg som begynte omtrent sånn: "Sykdomstid er klassikertid – jeg koser meg med Krig og fred på nytt." Selv orket jeg ikke å lese resten av innlegget, og hadde bare en reaksjon på det hele:"Om du kan takle Tolstoj er du f.. meg ikke skikkelig sjuk!"

 
Selv måtte jeg i månedskiftet februar – mars legge fra med Wolf Hall som jeg holdt på med. Jeg fikk rett og slett ikke med meg hva det sto på "papiret" (lesebrettet) og etter å prøvd meg på samme side 10-12 ganger ga jeg opp. Dessuten var det rett og slett slitsomt å holde brettet på en fornuftig måte. Det var ikke bare den boka som ble liggende, jeg leste hverken blogger, aviser eller bøker på mange uker. Stort sett sov jeg eller så på såpeoperaer og romantiske komedier på TV og DVD. Det går for en periode, men det blir kjedleig i lengden – for ikke snakke om at det blir slitsomt for de rundt som ikke kan få et fornuftig ord ut av meg.

 
Så ved påsketider ramlet det en bok i Storgårds-serien ned i postkassa. Nr 47. Om ikke annet er jo disse bøkene lette, og da mener jeg først og fremst i bokstavelig forstand, det er ikke mange grammene de veier. Det tok med tre dager å komme gjennom boka, normalt leser jeg disse på en dag, men jeg fikk med meg innholdet og koste meg med lesingen. Samtidig forsøkte jeg å se på påskekrimmen på TV – noen tradisjoner er til for å følges. Mot slutten av første episode kommenterte jeg fra sofaen at "jeg synes dette var slitsomt, jeg har problemer med å følge med i tidslinja og hvem som er hvam og gjør hva." Litt forfjamset svarte mannen min at dette var jo en helt vanlig og ganske grei serie og vi konkluderte med at det var mitt hode som var problemet. Det var da jeg skjønte at det ikke nødvendigvis var det å lese som var problemet, det var konsentrasjonen min som var på bærtur!

 
Konklusjonen av det var ganske enkel: Jeg måtte skaffe meg litterarur som ikke krevde konsentrasjon! Som sagt så gjort. Da jeg flyttet til Sveits rett etter vidregående og skulle lære tysk, fant jeg ut av Harlequinn-romaner var fantastiske, for det gjorde ikke noe om jeg ikke skjønte alle ordene – til slutt seiret kjærligheten uansett. I disse dager er jo tilgangen på disse romenene enklere enn noen gang, og jeg lastet ned "One-Click Buy: March 2010 Harlequin Blaze" til min Kindle – seks korte og greie historier. (Jeg skjønner godt at andelen av solgte bøker i kategorien "guilty pleasure" har gått opp siden folk begynte å lese digitalt – selv ville jeg kviet meg for å sitte med denne på toget, men når jeg bruker Kindle er det jo ingen som ser hva jeg leser.) Sånn kom jeg i alle fall i gang med å lese igjen, selv om det fortsatt går en smule treigt, og jeg holder meg langt unna Tolstoj!

 
Tittel: Storgårdsfolk 47 Jakten
Forfatter: Eva J. Stensrud
Startet: 26.03.10
Avsluttet: 28.03.10
Språk: norsk
Format: pocket



Tittel: One-Click Buy: March 2010 Harlequin Blaze
Forfatter: Div
Startet: ca 1.04.10
Avsluttet: ca 1.05.10
Språk: engelsk
Format: Amazon Kindle


Tittel: Under bordet
Forfatter: Heidi Linde
Startet: ca 01.05.10
Avsluttet: ca 20.05.10
Språk: norsk
Format: innbundet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar