tirsdag 19. oktober 2010

Hva blir du sliten av?

Noen mennesker blir slitne av å gå langt, andre føler en tur i skogen gir dem energi. Noen mennesker sliter seg ut om de skal forholde seg til mange mennesker på en gang, andre synes en real fest er den beste måten å kole av på. Vi er forskjellige!

Mange synes det som vi før kalte papirarbeid er noe av det mest slitsomme og stressende de kan gjøre. Sjekke e-post, holde oversikt over lister, skrive brev osv. er et mareritt for mange. For meg er dette faktisk avkobling. Å skrive er for meg en måte å sortere tanker på. Når jeg kan kanalisere tanker og følelser fra hodet, ned i skuldrene, videre ut i armer og hender og ned i tastaturet så rensker det opp i systemet. Tanker jeg ellers kan ligge timevis om natta å gruble over kan sorteres og "settes på papir". På den måten klarner jeg opp i kaoset og kommer meg videre.

Jeg har slitt med en kraftig forkjølelse i et par uker nå, og en av tingene jeg ble liggende å gruble over var at Moss kommune har lagt ned tilbudet om barselgrupper. Jeg har hørt og lest flere som synes dette er synd, og tanken om å organisere noe selg har vært luftet bl.a. i diskusjonsforum på nett. Så lå jeg der og tenkte at det hjelper jo lite at vi sitter og klager, noen må ta initiativ til å sette dette i gang. Jeg opprettet bloggen mossbarsel.blogspot.com og en tilhørende e-postadresse og la ut lenke på forum for gravide, Facebook osv. I tillegg sende jeg en henvendelse til jordmor om å informere på noen gruppesamtaler som skal arrangeres for gravide.

Når er det sånn at jeg vet jeg har lett for å ta på meg for mye, og jeg vet jeg har vært ekstremt utslitt i gjennom graviditeten, og jeg regner med å bli minst like gåen nåe nattevåk med amming og bleieskift setter i gang. Derfor understreket jeg konsekvent at dette med å starte barselgruppe ikke er noe jeg kan gjøre alene, jeg trenger andre som kan ta i et tak. Tilbakemeldingene har så langt vært positive, men selvfølgelig vil ingen rekke opp hånda og gjøre noe selv...

Poenget mitt er heller ikke at folk ikke gidder å hjelpe til. Det jeg ble mest overrasket over var jordmors kommentar da jeg var på kontroll. Hun mente nemlig at utmattelsen min måtte være delvis påtatt, siden jeg hadde energi til å ta initiativ til dette. Tidligere har hun faktisk ment at jeg var så utslitt at det var mulig jeg måtte sette i gang fødselen tidligere, for å ikke slite meg helt ut. Jeg prøvde meg på at det nok er vilje og ikke energi som driver meg, men det forsvant litt i andre ting.

Først etterpå slo det meg at hun trolig hører til den gruppen mennesker som synes papirarbeid er noe slit. At det faktisk er med å gi meg energi er trolig helt absurd for henne.

Jeg har lest om bloggere som har ME, som har fått problemer med Nav, fordi Nav mener at hvis de kan blogge så burde de også kunne jobbe på kontor. Jeg antar det er den samme tankegangen som råder grunnen. Hvorfor er det sånn at fordi mange ikke liker papirarbeid, så klarer de ikke å skjønne at det faktisk er andre som liker det???

1 kommentar:

  1. Hva man blir utmattet av varierer mye fra person til person. Selv klarer jeg ikke å jobbe så mye (pga FM), sliter både med vondt i kroppen og utmattelse. Er glad jeg har dager å hente meg inn igjen på, hadde en sånn dag idag.

    NAV kan ikke være helt oppdatert hvis de sammenligner blogging med kontorarbeid. Jobber man på et kontor, må man være der den avtalte tida og utføre det man skal. Hvis man blogger, bestemmer man selv når og hvor mye tid man vil bruke på det. Med de kravene som stilles i dagens arbeidsliv blir det helt håpløst å sammenligne de tingene.

    SvarSlett