lørdag 9. januar 2010

The Help

The Help er en av de beste bøkene jeg har lest må noen måneder! En sånn bok som bare blir vanskeligere å legge fra seg, jo lenger ut i handlingen du kommer.

Jeg skal innrømme at da jeg lsete de første 4-5 sidene, så var jeg mer opptatt av språket enn av historien. Jeg har aldri lest på 1960-talls-svart-hushjelp-slang før og setninger som ”But I ain’t never seen a baby yell like Mae Mobley Leefolt. First day I walk in the door, there she be, red-hot and hollering with the colic, fighting that bottle like it’s a rotten turnip.” er ikke akkurat sånn jeg lærte engelsk på skolen. Jeg er glad jeg har sett en del på Tru Blood i det siste, og fått inn litt sørstatsaksent derfra.

Det tok likevel bare noen sider før språket var glemt og jeg ble sugd inn i historien. Sentralt står tre kvinner i Jackson, Mississippi i årene 1962-1964. I bakgrunnen taler Martin Luther King om drømmer, Vietnam-krigen tar liv og JFK blir skutt, men det har liten påvirkning på livene til Abileen, Minny og Miss Skeeter. Abileen og Minni jobber som hushjelper for de hvite, rike vennene til Skeeter. Vi får se borgerrettighetskampen gjennom deres øyne, hatet og kjærligheten mellom de hvite sosietetsfamiliene og deres tjenere står sentralt.

Dette er en bok med et sosialt engasjement, en ny vinkling på en historie mange av oss kjenner for dårlig og ikke minst en god roman – akkurat sånn jeg liker det!

Boka har ligget på New York Times topp 5 liste i noen uker nå, og det var der jeg ble tipset om den. Jeg oppdaget før jul at jeg er ganske godt oppdatert på britisk litteratur, men kjenner nesten ikke til noen moderne amerikanske forfattere, så jeg måtte sette i gang litt informasjonsinnhenting. Boka er også vurdert av NYT: Racial Insults and Quiet Bravery in 1960s Mississippi.

Tittel: The Help
Forfatter: Kathryn Stockett
Startet: 2.1.10
Avsluttet: 8.1.10
Språk: engelsk
Format: Amazon Kindle

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar