torsdag 14. januar 2010

Jeg hater kaffe!!

Jeg hater kaffe!! Greier ikke å få det ned. –Og det er jo litt dumt siden mitt største symptom på FM er tretthet... Så i sommer forsøkte jeg meg på noen av disse koffeinbrusene (Urge, Burn, RedBull o.s.v.). Siden jeg ikke er vant til å få koffein i kroppen så ga det faktisk et visst løft, særlig hvis jeg tok det sammen med min "smertecocktail" (1 Tramadol + 2 Pamol). Så de siste månedene har jeg brukt dette litt bevisst: før jeg skal i teater og sitte lenge, noe som vanligvis er både vondt og slitsom, før julefesten, før jeg skal på shopping o.s.v. Jeg får en ganske heftig nedtur og kollapser på sofaen etterpå, men det er definitivt verdt det for å kunne komme meg ut i samfunnet innimellom!

Så her om dagen kom jeg over noen tabletter på apoteket; Fenazon-Koffein. Det står at de er smertestillende, og jeg har sjekket felleskatalogen (http://felleskatalogen.no/) og det er ingen alvorlige bivirkninger med mindre jeg tar dem ofte og lenge. Men mengden koffein er jo mer enn 1000 ganger mer enn i en sånn brus (og det er ikke engang den sterke versjonen), så hvordan reagerer kroppen på dette?

Det korte svaret er "Å ta koffeinpiller hjelper på tretthet". Det er vel ingen stor bombe, alle vet at en kopp kaffe om morgenen er en måte å våkne opp på.

Det litt lengre svaret er at da jeg tok den første pilla på tirsdag, så følte jeg egentlig ikke noen forskjell, jeg bare greide å gjøre masse som jeg ellers ville blitt gåen av. Kommunen her har endelig klart å komme i gang med et skikkelig Aktiv på dagtid tilbud, og jeg startet med pilates i en hel time. Etter et par timer på sofaen dro jeg ut og møtte mannen min til middag og kino, og selv etter alt det så var ikke turen tilbake til bilen noe stort mareritt. I går derimot, fikk jeg en kraftig smell og lå mesteparten av dagen på sofaen.

I dag var det nok en gang Aktiv på dagtid, i treningsstudio denne gang. Jeg våkna stiv og vond og med en tretthet som gjorde at bare det å bevege fingrene gjorde vondt, sånt tar vanligvis 2-6 timer å "våkne til live" fra. Jeg vurderte å droppe trening, men siden jeg skulle til fysioterapeut i samme bygget likevel, så tok jeg en pille – og vips 15 minutter etterpå var jeg klar for en skikkelig treningsøkt.

Så er jo spørsmålet da, om det er verdt det? Jeg er ikke glad i å ta piller for alt og ingenting. Dessuten er jeg litt redd for at jeg overtrener hvis jeg ikke merker at kroppen egentlig er mer sliten enn jeg føler meg, og er det en ting jeg blir dårligere av så er det overtrening. Blir vel til at jeg bruker pillene en gang i blant, men bare når jeg "må".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar