I praksis lager lærerne PPT?er og holder foredrag og demonstrasjoner av utstyr for å formidle kunnskapen. Det fungerer greit for de fleste elevene, men noen grupper faller utenfor:
- Elever som av forskjellige grunner trenger å gjennomgå stoffet flere ganger for å få det med seg.
- Elever som har vært syke eller borte av andre grunner.
- Ulike læringsstiler gjør at noen elever lærer bedre av å lese på egenhånd enn å høre foredrag i plenum.
Kan man bruke resursene i et LMS for å hjelpe på denne situasjonen? Først og fremst handler det vel om å utvikle læremidler som er utfyllende nok. Dette er et stort arbeid som de fleste lærere ikke føler de har kapasitet til. Men ved å ta oppfordringen fra Line Kolås om å tillate oss selv ?å snu bunken? gjøre situasjonen bedre over tid. Om vi lager eller finner frem og gjør tilgjengelig en ny ressurs i hver bolk med undervisning, og så gjentar prosessen året etter, så vil vi etter hvert sitte med et stort utvalg av ressurser som kan gjøres tilgjengelige for ulike elevgrupper. Om disse ressursene lages og presenteres inne i LMS?et eller det lenkes til eksterne kilder er etter min mening likegyldig i denne sammenhengen.
Svend Andreas Horgen
08.okt.2008 kl.13:30