tirsdag 21. oktober 2008

Web2.0? - Google

Google er så stort at det fortjener et eget innlegg.

Søkemotoren til Google er verdt så mye alene at jeg ikke klarer å forholde meg til så store summer. Hvorfor? Fordi reklame kan rettes rett mot de forbrukerne som er interessert i et produkt. Kan forsåvidt være nyttig det - jeg har flere ganger funnet frem til nyttige leverandører ved å følge til sponsed lenkene som dukker opp når jeg søker etter noe.

Noe helt annet er at Google også kan lese e-posten min, (Gmail) og velge ut reklamemeldinger som kan knyttes til temaer jeg skriver om i private hilsener til venner. Jeg synes jeg får nok spam som det er, og jeg er ikke så sikker på om jeg liker at andre kan lese det jeg skriver.

De siste dagene har jeg kikke litt på GoogleDocs. Må innrømme at det høres fantastisk ut å ha tilgang til alle dokumentene mine fra en hvilken som helst maskin, selv om jeg synes funksjonaliteten nok er ganske begrenset foreløpig. Men jeg lurer på en ting: Kan Google søke gjennom disse dokumentene sånn som med e-posten min? (Fant ikke noe dokumentasjon om dette i farta.) Hva kan de eventuelt bruke denne informasjonen til, kan de f.eks. selge den til andre?

Jeg regner med jeg trenger å fikle mer i Google for å kunne uttale meg om alle de andre funksjonene. Jeg forsøkte i dag å opprette en "Site" - den kunne jeg enten la ligge helt åpen eller bare innvitere folk til. Det jeg ikke fant ut av var om det var mulig å gi en "Group" tilgang til en site? Og kan diskusjonsforum brukes i en "Site"? Hva med kalenderen, kan den være tilgjengelig på en site, uten å ligge åpen for alle?

Jeg ser mange muligheter her, men foreløpig er dette en teknologi jeg er skeptisk til både i forhold til personvern og funksjonalitet. Hvem vet, litt mer fikling og jeg kan bli frelst :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar