onsdag 22. oktober 2008

Web2.0? - Sosiale bokmerker

Delicious.com er noe jeg fant for bare noen dager siden, så jeg har ikke brukt den så mye, men så langt er jeg svært positiv til opplegget.

Det første jeg gjorde var å sette i gang med storopprydning i favorittene mine: Jeg hadde en gammel bærbar PC, en ny stasjonær PC og inntil nylig hadde jeg en bærbar Mac på jobben. Jeg har tidligere eksportert og importert favoritter fra gamle til nye maskiner, men siden jeg nå har hatt så mange jeg har brukt parallelt så har det blitt en del dobbeltføring. Som om ikke det var nok har jeg brukt forskjellige nettlesere, og har favoritter både i IE, FireFox og Opera. For å si det mildt - det var ikke helt enkelt å finne frem til hvor jeg hadde tatt vare på hvilken favoritt når jeg trengte det. Så da jeg oppretten en konto på delicious.com og fikk spørsmål om jeg ville laste opp favorittene mine dit var saken klar. Jeg gikk gjennom alle maskinene, lastet opp favoritter - og kunne velge å ikke laste opp på nytt de som lå der fra før :) Resultatet var en liste på drøyt 200 lenker.

Neste stopp var å gå gjennom - jeg reduserte kjapt til drøyt 100 lenker ved å slette alle de lenkene som var lagt til av forkjellige tjenere, nettlesere o.s.v. Deretter gjorde jeg en tabbe: Jeg gikk gjennom alle lenkene for å tagge dem - og det gjorde jeg med norske ord. Ser i ettertid at det ville vært fornuftig å bruke engelsk (eller aller helst begge deler), men det får bli i neste runde...

Nå kunne jeg selvfølgelig velge å laste alt dette ned til de enkelte maskinene igjen, men siden jeg bruker så mange forskjellige så tror jeg faktisk det er enklere å bare forholde seg til at alle ligger på Delicious.com.

Så langt har jeg bare forholdt meg til mine egne favoritter, og det er jo ikke særlig sosialt. Jeg merker at det er faktisk ikke alt jeg vil dele med andre. F.eks. har jeg lagt til mannen min i mitt nettverk. Hvis jeg finner et nettsted med en god ide til julegave til ham, så vil jeg jo ikke at han skal se at jeg har lagt det nettstedet til som favoritt. Derfor er i utgangspunktet alle mine favoritter personlige, jeg har ikke lagt noen ut for deling enda, jeg får gå gjennom lista mi og se hva jeg er villig til at folk skal få vite at jeg er interessert i. Men sett nå at jeg finner et nettsted med en gaveidè til svigers'. Den lenke vil jeg jo dele med mannen min, men ikke med svigerfar som også kan være i nettverket. Kan jeg dele noen lenker med bare noen andre? Det har jeg ikke funnet ut av enda, så hvis noen har et tips...

Når det gjelder faglige lenker så er det jo noe helt annet. Jeg kjenner etter hvert flere lærere som jobber md samme fagfelt som meg. Hvis vi kan dele på det vi finner av ressurser på nett, så sparer vi jo masse tid :) Det gjenstår bare å finne frem til alle brukernavnene alle har, så jeg kan få lagt dem til i nettverket mitt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar