mandag 15. februar 2010

Lesehestens forbannelse

Siden jeg lærte å lese i 9-årsalderen (ja, jeg var treig) har jeg lest mye. Da jeg var rundt 13 år, ble jeg tvunget over fra ungdoms- til voksenavdelinga på mitt lokale bibliotek, rett og slett fordi jeg hadde lest alt i ungdomsavdelinga. Bokhylla har vokst fortere og fortere ettersom studielån ble byttet ut med fast lønn. Jeg elsker bokhylla mi. Et blikk opp på bokryggene, og jeg kan gjenoppleve fantastiske reiser i tid og rom. (– Det er kanskje den største svakheten med e-boka og biblioteket i mine øyne.)


Problemet, eller forbannelsen, er at det alltid er alt for mange bøker jeg har lyst til å lese. For hver tittel jeg kommer meg gjennom, dukker det opp minst 2-3 nye på ønskelista!


Å rusle rundt i en bokhandel, bla litt her og finne en skatt der, det er en egen opplevelse. Her om dagen kikket jeg gjennom et rotet tilbudsbord på Norli og fant to bøker for kr 49,- som jeg for bare noen måneder siden hadde tvunget meg selv til å la ligge igjen i butikken selv om jeg hadde skikkelig lyst til å lese dem. Når de er så billige går det jo bare ikke an å la dem ligge! Og nå er det snart Mamut salg, og for meg betyr det stort sett hvert år en bærepose eller to...


Det er ikke plass til å utvide bokhylla noe mer, jeg tror vi må flytte!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar