onsdag 6. oktober 2010

Hva gjorde søvnløse sjeler før?

Før internett mener jeg. Hva brukte men disse lange stille nettene til?

Selv har jeg sånne netter med ujevne mellomrom. Her sitter jeg dødstrøtt og lys våken. Kroppen er tung, og selv om jeg hadde energi til å gjøre noe aktivt, så ville jeg jo forsøke å begrense det - selv om jeg er våken så trenger jeg jo ikke vekke resten av husholdningen.

Sist jeg satt sånn brukte jeg 40 minutter på å finne ut av kildesorteringssystemet i Moss kommune. Det hadde jeg tenkt på i to måneder, men aldri kommet på eller hatt tid til å finne ut av på dagtid. I natt har jeg skrevet liste over hva vi trenger å ha med på sykehuset når jeg skal føde - det er også noe jeg gjerne skulle hatt krefter til å gjøre for lenge siden. Ellers leser jeg blogger jeg ikke rekker / orker på dagtid, svarer på e-post og blar meg gjennom alle diskusjonsforum jeg ellers ikke har tid / krefter til.

Så sitter jeg her og lurer, hva ville jeg gjort uten PC'en på sånne netter? Se TV er et alternativ, men med flatskjermen mot veggen til soverommet er det ikke akkurat snilt mot ham som sover. Lese en god bok kanskje? Det har jeg gjort før, men i disse graviditetsdager greier jeg ikke å fokusere lenge nok til å få med meg handlingen i en hel roman. Nei, takke seg til en PC og internett - akkurat passe mengde informasjon på hver side, akkurat passe balanse mellom å passivt ta i mot og selv være aktiv. Og akkurat passe søvndyssende til at jeg om en time eller tre kan krabbe tilbake i køya og få noen timers søvn - Zzzzz.....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar